torstai 28. maaliskuuta 2024

Hempeää.....

 ....on yllin kyllin tässä viime vuoden Laundry Basket- mysteerissä :)



Kesäkuussa -23, ensimmäiset osat mysteeriin ommeltuna.




Elokuussa pinta valmiina..........



............ja vasta maaliskuussa -24 työ on valmis:)

Koko on 130x130 cm.

Valmistui onneksi sentään nyt kun uuttakin mysteeriä on jo tehty muutaman viikon:)




Työlle löytyi paikka ainakin toistaiseksi Onnin lempilötköttelypaikan (tai yhden niistä) seinältä. Onko paikka lopullinen? pitää vielä miettiä:)






Tikkasin pohjan muurahaisenpoluilla. Tarkoitus oli tehdä siitä vähän väljemmin mutta aika tiukkaa mutkaa tuli;)

maanantai 25. maaliskuuta 2024

Taskukassi

 


Viime viikon keskiviikkona tehtiin Katrin kurssilla taskukassi. Kassi on aika helppotekoinen mutta en saanut sitä illan aikana valmiiksi kun mulla meni suunnitteluun tosi kauan aikaa;) ja jatkoin sen sitten kotona valmiiksi. Tykkään kyllä lopputuloksesta:) Ehkä kannatti käyttää aikaa värisuunnitteluun;);)
Kassin ideana on nuo ulkopuolella olevat taskut. Toki saihan niitä sisäpuolellekin laittaa mutta itse en niitä sinne laittanut. 
Oikealla alakulmassa olevassa taskussa on myös vetoketju.


Toisen puolen kokosin paloista joista yksi on muutama vuosi sitten ommeltu  koirablokki. Ylhäällä vasempaan kulmaan laitoin kangaspalan johon olin kokeillut ompelukoneen kirjontaompeleita vaihtuvavärisellä langalla. Tästä se löysikin hyvän paikan:)

Kiva kassimalli johon voi käyttää vähän isompia jämäkangaspaloja.

perjantai 8. maaliskuuta 2024

Penaali, elementtitaloja ja pussukka

 Vaikka tilkkutöiden kurssi-ilta on joka toinen viikko niin tuntuu että kyllä vaan kovasti ehditään tekemään kaikenlaista mukavaa pienessä ajassa. Penaali oli semmonen yhden illan juttu;)





Se tehtiin paper piecing-tekniikalla.




Sitten saatiin ohjeet elementtitalojen valmistukseen. Olen joskus ostanut edullisesti tämän mallisen tyynyn ja kun ohjeet saatiin niin heti tiesin että talomallilla teen päällisen siihen:)





Yksityiskohtia, Onnikin siellä kurkistelee ikkunasta, tietenkin:)



Tyynyn toisen puolen kokosin taas vanhoista harjoitusblokeista. Vähän lähemmäs toisiaan olisi voinut blokit asetella että eivät menisi noin"piiloon" ala- ja yläreunoille. Olin kyllä miettivinäni ja mittailevinani tätä asiaa mutta eipä osunut ihan nappiin;)





Onnia trimmataan noin kahden kuukauden välein ja Susanna on hoitanut homman Onnin pennusta asti. Kiva että on tuttu trimmaaja eikä tarvitse totutella uusiin ihmisiin kun tuo trimmaus on kuitenkin koiralle aina vähän jännä juttu:) Nyt ompelin hänelle aiheeseen sopivan tukirautapussukan jossa voi säilyttää hommaan tarvittavia välineitä. Susannalla on itsellä neljä ihanaa kääpiösnautseria:)



Kauriita on pyörinyt meidän nurkilla tänä talvena. 30 vuotta on asuttu tässä ja ensimmäisen kerran tulevat näin lähelle. Kuvassa on niitä neljä mutta pari tulee vielä joukon jatkona. Yhdeltä näistä puuttui vasen etujalka ja yksi ontui vasenta takajalkaa:( 




Alkuillan lenkillä:) Kyllä talvikin on kivaa aikaa, Onnin kanssa tykätään:)

tiistai 27. helmikuuta 2024

Maailmanpyöriä

 Vuoden alussa Katrin kurssi aloitettiin jämätilkkuprojektilla. Ohjeet saatiin karuselli-blokkiin. Valitsin laatikosta työhön murretun sävyiset kangaspalat. Kaveriksi tumma sininen pikkukolmioihin ja reunakanttiin.




Blokkien asetteluun saatiin monenlaisia vaihtoehtoideoita. Yritin käyttää mahdollisimman paljon jämäpaloja tai joistain töistä jääneitä pienehköjä paloja ja sen perusteella peitosta tuli sitten tämän näköinen;)
Työn nimeäminen taas mietitytti. Karuselli olisi ollut hyvä nimi koska peitto tehtiin karuselli-blokeista mutta yksi työni on jo sen niminen niin piti keksi joku muu. Nimeksi tuli Maailmanpyöriä.


Taustapuolelle laitoin harjoitusblokin josta olisi voinut tehdä vaikka tyynynpäällisen kokonsa puolesta mutta kun on vaan jäänyt tekemättä niin päätin että sen paikka on nyt tässä. Tarkoitus oli että blokki olisi ollut vähän vinommassa asennossa, ei missään tapauksessa suorassa, mutta aina ei vaan onnistu;)
Tikkasin tämänkin peiton siimalangalla, kaksi suoraa sauman molemmin puolin.



Blokkiin oli tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon erilaisia kangaspaloja. Joitakin samojakin tuli käytettyä, sinne ne kuitenkin sekoittuvan - kokonaisuuteen:)


Onnia ei haittaa vaikka aika loskaisissa keleissä on lenkkejä tehty. Itsellä kastuu kengät melkein joka reissulla mutta välillä kuivatellaan ja taas mennään. Ulkoilu on kuitenkin niin mukavaa:)


tiistai 20. helmikuuta 2024

Pehmopupu, syntymäpäivä, salaisuustyö ja karuselli

 Viime viikon kurssityö oli pehmopupu. Opettaja antoi vinkin että sen voisi valmistaa kaappiin jääneistä harjoitusblokeista.

Valitsin tähän vuosia sitten tehdyt ananasblokit.


En huomannut ottaa kuvaa niistä ennenkuin leikkasin osat mutta tässä kuvassa on puolikas blokista joka jäi jäljelle.


Pupu odottelee jo kevään tuloa:)


Laundry Basket-blogissa on ilmaiset ohjeet Edita Sitarin syntymäpäiväpeiton ompeluun. Blokkien ompeluun on hyvä tahti, kerran viikossa yksi blokki:) Hyvin pysyy mukana:)


Seitemän viikon blokit on ommeltuna ja tänään, kuten joka tiistai tulee ohjeet uuteen blokkiin. Aika punainen näyttää taas valmistuvan;) Mietin pitkään valitsenko sinisen kuten ohjeessakin on mutta jotenkin vaan taas päädyin punaiseen;)



Viimeisessä Tilkkutyölehdessä Maarit Kinnunen on antanut ohjeet tämän vuoden salaisuustyöhön. Ensimmäisessä osiossa tehtiin villihanhia. Ne olivat niin isoja että kulmapaloista sai samalla ommeltua bonuksena pikakolmioneliöitä.
Pitkään saakin nyt odotella seuraavan osan ohjeita eli kunnes seuraava lehti ilmestyy toukokuussa.




Karuselliblokkeihin saatiin ohjeet Katrin kurssilla ja niistä valmistuu torkkupeitto. Tällä kertaa valitsin laatikosta murretut kangasjämäpalat. Peitto odottaa tikkaamista. 
Ehkä lähden nyt siihen hommaan:)


keskiviikko 10. tammikuuta 2024

Plussa-torkkupeitto

 Jo syksyllä aloitettiin Katrin kurssilla plussa-blokin ompelua. Kun päätin tehdä niitä jämäpaloista niin paljon kun mahdollista niin työ oli vähän hidasta mutta oikein mukavaa. Joka blokin kohdalla piti miettiä värien sopivuutta toisiinsa. Joissakin se onnistui oikein hyvin joissakin vähän heikommin mutta siellä ne nyt ovat sulassa sovussa. Vihdoinkin!



Jämäpaloja kului mukavasti mutta eivät sentään vielä loppuneet;)



 Taakse ompelin yhden ison plussan josta työ sai nimensä.

 Tykkään tästä yksinkertaisesta tikkausmallista. Kaksi suoraa ompelusauman molemmille puolille. Päällipuolella on siimalanka ja alalankana vaalea ruskehtava tavallinen ompelulanka.

sunnuntai 31. joulukuuta 2023

Loppuvuoden ompeluja

 Marras- ja joulukuussa tuli ommeltua vain pikkutöitä ja nekin lähinnä kursseilla.



Nämä pikkuliinat tehtiin vuosia sitten Sanna Parankon kurssilla. Sain vihdoin ommeltua niille takapuolen kankaat ja siten ne valmistuivat. Liinan halkaisija on 22 cm.


Sukat neuloin joulupukin pussiin. 
Ne on kudottu Ruusu-unelmia ja villasukkia - blogista löytyneen ohjeen mukaan ja ovat samanlaiset kuin kesällä tekemäni mutta värit vaan vaihtuivat kirkkaampiin.




Heljän kurssilla tehtiin taas uuden mallinen koppa. Se oli saanut nimekseen Simpukkakoppa.


Talo-patalappu tehtiin myös opiston kurssilla Heljältä saadun ohjeen mukaan. Kiva idea mutta valitsinko kankaat jotenkin hassusti kun en oikein innostunut lopputuloksesta:)



Katrin kurssilla tehtiin palmikko-harjoitelmaa. Tähän onnistuin valitsemaan kankaat väreiltään niin että kuvio näkyy selvästi. Teenkö siitä kesäksi liinan ulkopöydälle vai jääkö odottamaan parempaa ideaa, se selviää ehkä myöhemmin:)


Hyrrä-patalaput tehtiin myös Katrin ohjeiden mukaan.


Olin ilmottautunut jo syksyllä Katrin kahden päivän Ompele Jouluksi-kurssille joka oli joulukuun alkupäivinä. Siellä tehtiin kiva piparikori ja kaksi pientä mukipussukkaa. Kuvan edessä olevaan tiilipussukaan käytin syksyllä tekemäni tikkausharjoituksen. Tikkaukset on tehty vaaleanpunaisella langalla joka ei kuvassa ihan selvästi näy mutta on mielestäni luonnossa oikein kivan näköinen. Vetoketju valikoitui langan värin mukaan;)


Näiden jouluisten tablettien ompelun aloitin  myös tällä kurssilla mutta ne jäivät pahasti kesken ja valmistuivat vasta pari päivää sitten:)





Ruskea neulakirja tehtiin Heljän ohjeiden mukaan. Se on oikein kiva ja nopea ommella. Mulla on kotona oma neulakirja jonka olen tehnyt vuosia sitten ja todennut käytössä hyväksi mutta en muista minkä mallin/ohjeen mukaan sen olen tehnyt. Kaksi kuvassa alempana olevaa tein samanlaisiksi omani kanssa. Ruskea ja toinen noista kahdesta menivät myös joulupukin matkaan. Kuvien ottamisen jälkeen lisäsin kirjoihin vielä neulojakin jotta varmasti saajat tietävät mikä noiden tarkoitus on;) Toinen alimmaisista jäi vielä odottamaan mihin se lähtisi;)



Vuosi sitten tehtiin Katrin kurssilla tonttu-patalappuja. Silloin en niitä ehtinyt ompelemaan mutta kun nyt oli tarve yhdelle niin tein kaksi eri värisinä kun en oikein tiennyt kumpi olisi mukavampi;) Toisen annoin kaverille ja toinen jäi näistäkin odottamaan paikkaansa.


Ensi vuodelle olenkin ilmottaunut vaan Katrin kevätkursseille. Jää nähtäväksi tuleeko kevään aikana muita kiinnostavia kursseja vastaan:)


Leppoisaa Uutta Vuotta
Otetaan rennosti kuten Onnikin:)